onsdag den 21. september 2011

Friluftsaktivitet, - natur tur

Tur til Tinglev mose

I dette forløb med friluftaktiviteter, har jeg valgt at tage på en natur-tur til Tinglev mose. På turen var mit mål at sætte fokus påbrugen af mine sanser i naturen samt finde brugbare/spiselige genstande på turen.
Inden jeg tog hjemmefra, kiggede jeg på nettet hvad der stod om Tinglev mose bl.a. på denne side www.dofbasen.dk Inden jeg gik, pakkede jeg også følgende: Kamera, blok + kuglepen, kniv, spand, et net, pose og noget snor.


Der var en helt utrolig og skøn stilhed der, mens jeg gik i regnen. Det jeg kunne høre var fuglenes pip i krattet, regnen der silede stille og lyden af mine egne skridt, skønt.

Det første spiselige jeg fandt, var æbler på et æbletræ, Jeg plukkede nogle ved hjælp af mit medbragte net. Efter hjemkomst kiggede jeg lidt på de forskellige æblesorter i Danmark og jeg tror dette var et Boskoop æbletræ, bl.a. også pga de rustlignende pletter på alle æblerne. Længere fremme fandt jeg et brombær krat. Jeg plukkede nogle, men der var ikke så vildt mange der var pæne desværre. Jeg smagte også på dem og de var en smule sure.I brombær krattet var et flot regnfyldt spindelvæv med en edderkop i midten. Der var rigtig mange spindelvæv overalt i området og de blev ekstra tydelige og flotte med regndråberne på.Brombær fangsten.


Et hyldetræ med flotte bær på, klar til at blive plukket og brugt til fx hyldebærsuppe.

Idyllen/stilheden blev desværre ødelagt da der pludselig kom et godstog buldrende på den nærliggende jernbane, øvøv :-(






Der var også flotte hyben at finde.Området var meget vådt...men smukt og stille at se på.



Endnu engang blev stilheden desværre brudt da der kom en hel skoleklasse traskende forbi med deres fiskenet....blev helt ærgelig fordi jeg lige nød den skønne stilhed og fordybelse og nu blev revet lidt ud af det.Havde en ide' om at jeg ville finde nogle brugbare grene og forsøge at lave en bue med pile til. Jeg fandt derfor disse grene som var gode bøjelige. Tog bladene af og gjorde det færdigt derhjemme.Færdig bue og pile, som virker rigtig godt faktisk.....og mine sønner synes det er sejt at jeg har lavet det selv :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar